Imbauan mengeletek hatiku. Rakan-rakan karib semasa menuntut di UKM Bangi. Rakan-rakanku yang tinggal bersama di rumah sewa di fasa 4 Bandar Baru Bangi. Ingin kukenang dan kusebut namamu. Tingkat 2 (syare room) Samdani maran, Yusof ganu, Zulhaninisan kelate, Tingkat 1 (syare room) Halim Perdana Kesuma kulai, Yusof kedah, Idrus Sham selangor,(syare room) Nik Azmi ganu, Zulkifli selangor, (open room) Hamizar Perlis, aku sendiri. Tingkat bawah (classic room) Masnawi nogori9, Hamzah kulai (vip room). Kamu semua masih dalam ingatanku dan tak mungkin aku lupakan.
Suka duka hidup merantau dan "study" bersama rakan-rakan demi segulung skrol sarjana muda tetap menjadi ulam hidupku hingga kini. Keperitan dan kenikmatan sebagai "student u" selama 3 tahun membuatkan ianya seolah-olah baru semalam aku lalui. Rasanya ingin sekali aku kembali bersama mereka dan berjuang untuk jauh lebih maju dari sekarang. Pun begitu aku percaya rakan-rakanku telah berjaya dalam kerjaya masing-masing dan mungkin telah menjawat jawatan yang penting. Tahniah untuk rakan-rakanku. Tanpa mereka siapalah aku.
Samdani dan usup ganu..aku tabik dan ungkapan terima kasih tidak terkira sebab tanpa kau..rasa kebulur kami semua tiada obatnya. Kaulah pencetus resepi tiap hari sewaktu pulang kuliah. Hati kau ikhlas dalam persahabatan dan masakan. Kepada yang lain-lain aku juga mengucapkan terima kasih tak terhingga kerana punyai peranan yang tidak kurang pentingnya dalam hidup semasa di kampus.
Buat Idurs Sham..aku tak akan lupa dengan kau. Akulah punca kau hampir putus nyawa biarpun kau ada "penyambung nyawa" yang sentiasa mendampingi kau. Asapan sambal jawa aku membuatkan kau sesak nafas di hujung nyawa. Namun kau masih anggap aku kawan bukan lawan kau. Aku mohon ampun banyak-banyak kerananya. Kini tiap kali aku makan sambal jawa pasti mengimbau peristiwa itu. Kau tetap dalam ingatan.
Zul Halim..aku rindu nasyid yang sentiasa berkumandang dalam kamar kau. Kau punya keistimewaan tersendiri, study dengan diiringi bunyian nasyid. Bila agaknya nak buat master?. Tahniah kepada kau Usup ganu kerana telah mendapat skrol Sarjana. Aku menanti rakan-rakan lain untuk ke Ijazah Sarjana. Kini aku menanti juga rakan-rakan untuk mendapatkan ijazah tertinggi Doktor Falsafah (PhD).
Halim Perdana Kesuma kau adalah klasik bagiku. Kau tetap tenang walau ribut melanda. Klasik Nasional adalah jiwa kau. Kepada Hamzah kau tetap tak berubah dengan kewibawaan yang sentiasa menonjol sebagai pengulu dan pemimpin. Teruskan perjuanganmu dengan mata penamu. Masnawi, kau juga punya keistimweaan yang unggul. Kau tetap menggeletek hatiku dengan bait-bait ayat mombastik. DJ kau masih bertapak dalam jiwa. Teruskan bakat yang ada untuk menceriakan suasana di mana kau berada. Untuk kau Zulhaninisan, kau masih muda dengan apa yang kau ada dan kau alami. Kau mudah menerima pengalaman dan ilmu daripada rakan-rakan. Yusof kedah, kau cukup tenang walau ada permasalahan yang ada. Aku tetap "respect". Buat kau Hamizar yang punya abang angkat dalam kelompok kita, teruskan dengan ilmu komputer. Moga terus maju. Nik Azmi ganu kau tetap di hati. Gelak dan celoteh kau tetap mengingang di telingaku. Apa kabo Jaguh kau. Semoga semua terus maju.
Rakan-rakan yang aku ingati.. banyak detik manis yang kita harungi semasa digelar "student u".Rasanya ingin aku bertemu semula rakan-rakan semua dalam Alumni Fasa 4. Kini aku masih lagi mengulangi tempat lama di UKM dalam mengharungi kesukaran dan keperitan dalam mencapai impian untuk digelar Doktor Falsafah. Aku masih seperti dulu melayari lebuh raya dari Muar ke Bangi dengan motosikal kesayanganku. Pernah aku mengalami kemalangan di lebuh raya berhampiran Melaka ketika hampir menamatkan Ijazah Sarjana. Namun syukur kepada Allah kerana aku hanya mengalami patah tangan kiri sahaja. Pun begitu aku dapat menamatkan pengajian Sarjana dalam tempoh 4 semester. Jutaan terima kasih kepada semua pensyarah yang membimbing aku.
Bagiku apa yang aku miliki dan yang bakal aku miliki bukan fokus utama dalam hidupku. Ianya hanyalah laluan untuk aku lebih berfikiran matang dan lebih bersikap disiplin serta tahu, faham dan memahami perkara yang dilakukan. Perkara yang penting dalam mencapai matlamat adalah proses untuk mencapai suatu matlamat itu. Dalam proses inilah aku belajar seribu satu macam perkara yang memnunjuk arah ke matlamat sebenar. Aku mahu putaran roda hidupku lengkap tanpa ada ruang kosong yang mendiami ruang lingkup kehidupan. Ruang kosong inilah yang akan aku penuhi dengan limpahan ilmu yang aku timba walaupun ianya sukar dan kepenatan aku ceduk dengan mengharungi pelbagai rencam hidup realiti.
Kepada rakan-rakanku janganlah berputus asa dalam mengharungi cabaran hidup. Ianya hanyalah bersifat sementara. Jika tabah kemenangan akan memihak kepada kita. Rakan-rakanku..kaulah pencetus laluan impianku dan kau tetap dalam ingatan. Inilah tatapan awal untuk rakan-rakanku yang dulunya serumah di Fasa 4 Tambahan BBB. Aku doakan semua rakan-rakanku berjaya dalam kehidupan dan kerjaya. Aku menyusin 10 jari mohon maaf sekiranya ada tersilap kata, tersalah bahasa dan kecanggungan tingkah ketika bersama dulu.
Wednesday, April 21, 2010
Friday, April 16, 2010
Orang Yang Berjaya dan Orang Yang Sedang Belajar
Pro-aktif
Maksudnya mengambil tanggungjawab terhadap sesuatu perkara dan bukannya menuding jadi kepada orang lain atau persekitaran yang menimbulkan halangan dan masalah.
Mula dengan wawasan di dalam minda
Bina wawasan berdasarkan prinsip "utara-benar". Cipta satu pernyataan misi hidup anda dan bayangkan kesudahan misi anda itu. Minda anda perlu membayangkan kejayaan pencapaian misi tadi untuk merangsang diri anda melakukan langkah-langkah yang sesuai ke arahnya.
Utamakan yang utama
Dalam usaha mencapai sasaran jangka panjang, keluarkan kerja-kerja yang bersifat segera tetapi tidak penting untuk mencapai sasaran anda. Bahagikan tugas dan rancangan dengan sebaiknya agar anda tidak perlu memperincikan semua perkara.
Fikirkan Menang-Menang
Apabila menghadapi kebuntuan terutamanya apabila bertembungan kepentingan dengan orang lain, fikirkan penyelesaian yang memberi manfaat kepada setiap pihak. Dengan itu, keberhasilan penyelesaian itu akan mudah dicapai.
Dengar dahulu sebelum berkata
Sebelum anda meminta orang lain mendengar permintaan atau nasihat anda, dengar terlebih dahulu perihal latarbelakang mereka. Apabila latarbelakang mereka diketahui anda, anda dapat memikirkan satu penyelesaian yang memudahkan mereka menerimanya.
Sepadukan usaha
Amalkan kerja dalam kumpulan. Jika hal ini menjadi tabiat, pencapaian anda akan menjadi berganda kerana faktor kekuatan kumpulan mengatasi kekuatan individu.
Tajamkan pedang
Dari masa ke semasa, amalkan peningkatan diri supaya kadar produktiviti dapat ditingkatkan selaras dengan perubahan masa.
Bagi Yang Sedang Belajar...
Bertanggung jawab atas diri kamu sendiri.
Tanggung jawab merupakan kayu pengukur sederhana di mana anda sudah mulai berusaha menentukan sendiri keutamaan, waktu dan sumber-sumber yang dipercayai dalam mencapai kejayaan belajar.
Pusatkan diri anda terhadap nilai dan prinsip yang anda percaya.
Tentukan sendiri mana yang penting bagi diri anda. Jangan biarkan teman atau orang lain menentukan kamu apa yang penting.
Kerjakan dulu mana yang penting.
Kerjakanlah dulu keutamaan-keutamaan yang telah anda tetapkan sendiri. Jangan biarkan orang lain atau hal lain memecahkan perhatian anda dari tujuan sebenar anda.
Anggap diri anda berada dalam situasi "co-opetition" (bukan situasi "win-win" lagi).
"Co-opetition" merupakan gabungan dari kata "cooperation" (kerja sama) dan "competition" (persaingan). Jadi, selain sebagai teman yang membantu dalam belajar bersama dan banyak memberikan masukkan / idea baru dalam mengerjakan tugas, anggaplah dia sebagai saingan anda juga dalam kelas. Dengan begini, anda akan selalu terpacu untuk melakukan yang terbaik (do your best) di dalam kelas.
Pahami orang lain, maka mereka akan memahamimu.
Ketika anda ingin membicarakan suatu masalah akademik dengan guru, misalnya mempertanyakan nilai matematik atau meminta dispensasi tambahan waktu untuk mengumpulkan tugas, tempatkan diri anda sebagai guru tersebut. cuba tanyakan pada diri anda, hujah apa yang paling baik untuk diberikan ketika berada dalam kedudukan guru tersebut.
Cari penyelesaian yang lebih baik.
Bila kamu tidak mengerti bahan yang diajarkan pada hari ini, jangan hanya membaca ulang bahan tersebut. Cuba cara lain. Misalnya, diskusikan bahan tersebut dengan guru, teman, kelompok belajar atau dengan pembimbing akademimu. Mereka akan membantu anda untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik.
Tatang dirimu sendiri secara berterusan.
Dengan cara ini, belajar akan terasa mengasyikkan, dan mungkin anda mendapatkan idea-idea yang cemerlang.
Maksudnya mengambil tanggungjawab terhadap sesuatu perkara dan bukannya menuding jadi kepada orang lain atau persekitaran yang menimbulkan halangan dan masalah.
Mula dengan wawasan di dalam minda
Bina wawasan berdasarkan prinsip "utara-benar". Cipta satu pernyataan misi hidup anda dan bayangkan kesudahan misi anda itu. Minda anda perlu membayangkan kejayaan pencapaian misi tadi untuk merangsang diri anda melakukan langkah-langkah yang sesuai ke arahnya.
Utamakan yang utama
Dalam usaha mencapai sasaran jangka panjang, keluarkan kerja-kerja yang bersifat segera tetapi tidak penting untuk mencapai sasaran anda. Bahagikan tugas dan rancangan dengan sebaiknya agar anda tidak perlu memperincikan semua perkara.
Fikirkan Menang-Menang
Apabila menghadapi kebuntuan terutamanya apabila bertembungan kepentingan dengan orang lain, fikirkan penyelesaian yang memberi manfaat kepada setiap pihak. Dengan itu, keberhasilan penyelesaian itu akan mudah dicapai.
Dengar dahulu sebelum berkata
Sebelum anda meminta orang lain mendengar permintaan atau nasihat anda, dengar terlebih dahulu perihal latarbelakang mereka. Apabila latarbelakang mereka diketahui anda, anda dapat memikirkan satu penyelesaian yang memudahkan mereka menerimanya.
Sepadukan usaha
Amalkan kerja dalam kumpulan. Jika hal ini menjadi tabiat, pencapaian anda akan menjadi berganda kerana faktor kekuatan kumpulan mengatasi kekuatan individu.
Tajamkan pedang
Dari masa ke semasa, amalkan peningkatan diri supaya kadar produktiviti dapat ditingkatkan selaras dengan perubahan masa.
Bagi Yang Sedang Belajar...
Bertanggung jawab atas diri kamu sendiri.
Tanggung jawab merupakan kayu pengukur sederhana di mana anda sudah mulai berusaha menentukan sendiri keutamaan, waktu dan sumber-sumber yang dipercayai dalam mencapai kejayaan belajar.
Pusatkan diri anda terhadap nilai dan prinsip yang anda percaya.
Tentukan sendiri mana yang penting bagi diri anda. Jangan biarkan teman atau orang lain menentukan kamu apa yang penting.
Kerjakan dulu mana yang penting.
Kerjakanlah dulu keutamaan-keutamaan yang telah anda tetapkan sendiri. Jangan biarkan orang lain atau hal lain memecahkan perhatian anda dari tujuan sebenar anda.
Anggap diri anda berada dalam situasi "co-opetition" (bukan situasi "win-win" lagi).
"Co-opetition" merupakan gabungan dari kata "cooperation" (kerja sama) dan "competition" (persaingan). Jadi, selain sebagai teman yang membantu dalam belajar bersama dan banyak memberikan masukkan / idea baru dalam mengerjakan tugas, anggaplah dia sebagai saingan anda juga dalam kelas. Dengan begini, anda akan selalu terpacu untuk melakukan yang terbaik (do your best) di dalam kelas.
Pahami orang lain, maka mereka akan memahamimu.
Ketika anda ingin membicarakan suatu masalah akademik dengan guru, misalnya mempertanyakan nilai matematik atau meminta dispensasi tambahan waktu untuk mengumpulkan tugas, tempatkan diri anda sebagai guru tersebut. cuba tanyakan pada diri anda, hujah apa yang paling baik untuk diberikan ketika berada dalam kedudukan guru tersebut.
Cari penyelesaian yang lebih baik.
Bila kamu tidak mengerti bahan yang diajarkan pada hari ini, jangan hanya membaca ulang bahan tersebut. Cuba cara lain. Misalnya, diskusikan bahan tersebut dengan guru, teman, kelompok belajar atau dengan pembimbing akademimu. Mereka akan membantu anda untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik.
Tatang dirimu sendiri secara berterusan.
Dengan cara ini, belajar akan terasa mengasyikkan, dan mungkin anda mendapatkan idea-idea yang cemerlang.
Thursday, April 15, 2010
Inklusif Kepada Pelajar PIPK
Inklusif merupakan perkataan yang biasa disebut oleh guru terutama guru-guru yang terlibat dalam program integrasi pendidikan khas bermasalah pembelajaran.Namun kini ianya seolah-olahnya sinonim dengan sistem pendidikan di negara ini. Ianya seperti tidak dapat dipisahkan dari sistem pendidikan formal di sekolah-sekolah bentuan penuh kerajaan. Namun konsep sebenar inklusif perlu difahami agar nilai sebenar inklusif dapat diukur dalam bentuk yang mudah untuk ditafsirkan.
Dalam Persidangan Serantau Pendidikan Inklusif Dan Pendidikan Kanak-kanak Berkeperluan Khas (National Conference Inclusion and Special Education Needs)menyatakan bahawa..."istilah inklusif mula digunakan untuk menerangkan sejauhmana pelajar dengan keperluan pendidikan khas benar-benar diintegrasikan. Ia merujuk kepada sejauhmana sesebuah sekolah atau komuniti menerima pelajar demikian sebagai ahli penuh kumpulan dan menilai sumbangan mereka..."(Zalizan,2009).
Pendidikan inklusif bukan merupakan suatu strategi yang terpisah untuk dipergunakan dalam mendidik anak bermasalah pembelajaran.Ianya lebih merupakan sebuah proses dan tujuan yang menggambarkan kualiti atau karakteristik tertentu dari konsep pendidikan untuk semua. Pendidikan inklusif juga adalah merupakan cara untuk mencapai konsep pendidikan untuk semua, dan konsep pendidikan untuk semua merupakan cara untuk mencapai inklusif.
Pendidikan inklusif bertujuan untuk mengubah sistem sekolah,tetapi bukan untuk memberi stigma dan label kepada individu atau kelompok pelajar tertentu ataupun untuk mengubahnya. Ianya dilaksanakan dengan melihat faktor kepelbagai, dengan mengidentifikasi hambatan belajar yang dihadapi individu atau pun kelompok pelajar.
Pendidikan inklusif sebanarnya adalah lebih luas daripada persekolahan. Masyarakat atau orang perseorangan lebih cenderung berfikir bahawa pendidikan adalah sekolah, dan sekolah adalah struktur yang kaku, yang tidak dapat diubah. Jika demikian halnya, akan sukar bagi pendidikan inklusif untuk sesuai dengan model tersebut. Pendidikan inklusif sebenarnya menuntut kita untuk berfikir secara kreatif tentang cara melibatkan semua pelajar dalam satu sistem yang dapat mencakupi sekolah, program nonformal, pendidikan berasaskan rumah dan kelompok-kelompok kecil untuk belajar Bahasa Isyarat atau bahasa ibunda, dan dapat melibatkan seluruh masyarakat secara keseluruhannya.
Pendidikan inklusif merupakan sebahagian dari tujuan yang lebih luas untuk menciptakan suatu masyarakat yang Inklusif.Pendidikan inklusif bukan hanya menyangkut berkenaan metod dan sistem, tetapi menyangkut nilai-nilai dan keyakinan mendasari tentang pentingnya menghargai dan menghormati perbezaan, tidak mendiskriminasi dan berkolaborasi dengan orang lain untuk menciptakan dunia yang lebih adil.
(Aziz Poniran 2010)
Dalam Persidangan Serantau Pendidikan Inklusif Dan Pendidikan Kanak-kanak Berkeperluan Khas (National Conference Inclusion and Special Education Needs)menyatakan bahawa..."istilah inklusif mula digunakan untuk menerangkan sejauhmana pelajar dengan keperluan pendidikan khas benar-benar diintegrasikan. Ia merujuk kepada sejauhmana sesebuah sekolah atau komuniti menerima pelajar demikian sebagai ahli penuh kumpulan dan menilai sumbangan mereka..."(Zalizan,2009).
Pendidikan inklusif bukan merupakan suatu strategi yang terpisah untuk dipergunakan dalam mendidik anak bermasalah pembelajaran.Ianya lebih merupakan sebuah proses dan tujuan yang menggambarkan kualiti atau karakteristik tertentu dari konsep pendidikan untuk semua. Pendidikan inklusif juga adalah merupakan cara untuk mencapai konsep pendidikan untuk semua, dan konsep pendidikan untuk semua merupakan cara untuk mencapai inklusif.
Pendidikan inklusif bertujuan untuk mengubah sistem sekolah,tetapi bukan untuk memberi stigma dan label kepada individu atau kelompok pelajar tertentu ataupun untuk mengubahnya. Ianya dilaksanakan dengan melihat faktor kepelbagai, dengan mengidentifikasi hambatan belajar yang dihadapi individu atau pun kelompok pelajar.
Pendidikan inklusif sebanarnya adalah lebih luas daripada persekolahan. Masyarakat atau orang perseorangan lebih cenderung berfikir bahawa pendidikan adalah sekolah, dan sekolah adalah struktur yang kaku, yang tidak dapat diubah. Jika demikian halnya, akan sukar bagi pendidikan inklusif untuk sesuai dengan model tersebut. Pendidikan inklusif sebenarnya menuntut kita untuk berfikir secara kreatif tentang cara melibatkan semua pelajar dalam satu sistem yang dapat mencakupi sekolah, program nonformal, pendidikan berasaskan rumah dan kelompok-kelompok kecil untuk belajar Bahasa Isyarat atau bahasa ibunda, dan dapat melibatkan seluruh masyarakat secara keseluruhannya.
Pendidikan inklusif merupakan sebahagian dari tujuan yang lebih luas untuk menciptakan suatu masyarakat yang Inklusif.Pendidikan inklusif bukan hanya menyangkut berkenaan metod dan sistem, tetapi menyangkut nilai-nilai dan keyakinan mendasari tentang pentingnya menghargai dan menghormati perbezaan, tidak mendiskriminasi dan berkolaborasi dengan orang lain untuk menciptakan dunia yang lebih adil.
(Aziz Poniran 2010)
Wednesday, April 14, 2010
Cuba
Cuba...
Perkataan yang sering dipanculkan daripada bibir. Ianya memberi kesan yang tidak kurang pentingnya dalam sesuatu situasi terutama apabila melibatkan sesuatu tindakan. Namun iaya tidaklah semudah diucap. Ianya memerlukan kuderat jasmani dan rohani yang mantap kerana akan melangkaui lingkungan hidup situasi biasa. Natijahnya akan dirasai sama ada positif atau negatif. Persoalan natijahlah yang akan menjadi dasar kepada perubahan pemikiran apabila hendak mencuba sesuatu. Orang yang berani dan tekal dengan pendirian pada kebiasaannya akan mengarungi situasi sedemikian. Untuk memecah kebiasaan memang sukar dalam keadaan biasa. Tapi jika tidak berani untuk memecah kebiasan maka jadilah kita dalam hidup yang biasa. Kita sedar bahawa keadaan hidup biasa kurang dugaan atau tidak ada cubaan samasekali. Namun jika kehidupan dicabar atau tercabar dengan cita rasa untuk hidup lebih berjaya dari kehidupan biasa maka bersedialah mengorak langkah menempuh rintangan hidup tanpa menoleh. Jadikan tolehan kita itu untuk memastikan apa yang ada di belakang sebagai pembuka laluan untuk orang lain. Niat perlu ikhlas, langkah perlu jujur, tindakan perlu hikmah, fikir perlu fokus, buang rasa takut, campakkan rasa ragu dan ketepikan rasa bimbang. Ianya pasti akan memecahkan tembok kebiasaan yang biasanya sukar untuk difahami. Inilah yang dikatakan Tak cuba...tak tahu, Nak cuba...nak kena tahu, Bila nak cuba...setakat kita tahu, Cubalah...atasi cubaan. Cubalah.......
(Aziz Poniran,2010)
Perkataan yang sering dipanculkan daripada bibir. Ianya memberi kesan yang tidak kurang pentingnya dalam sesuatu situasi terutama apabila melibatkan sesuatu tindakan. Namun iaya tidaklah semudah diucap. Ianya memerlukan kuderat jasmani dan rohani yang mantap kerana akan melangkaui lingkungan hidup situasi biasa. Natijahnya akan dirasai sama ada positif atau negatif. Persoalan natijahlah yang akan menjadi dasar kepada perubahan pemikiran apabila hendak mencuba sesuatu. Orang yang berani dan tekal dengan pendirian pada kebiasaannya akan mengarungi situasi sedemikian. Untuk memecah kebiasaan memang sukar dalam keadaan biasa. Tapi jika tidak berani untuk memecah kebiasan maka jadilah kita dalam hidup yang biasa. Kita sedar bahawa keadaan hidup biasa kurang dugaan atau tidak ada cubaan samasekali. Namun jika kehidupan dicabar atau tercabar dengan cita rasa untuk hidup lebih berjaya dari kehidupan biasa maka bersedialah mengorak langkah menempuh rintangan hidup tanpa menoleh. Jadikan tolehan kita itu untuk memastikan apa yang ada di belakang sebagai pembuka laluan untuk orang lain. Niat perlu ikhlas, langkah perlu jujur, tindakan perlu hikmah, fikir perlu fokus, buang rasa takut, campakkan rasa ragu dan ketepikan rasa bimbang. Ianya pasti akan memecahkan tembok kebiasaan yang biasanya sukar untuk difahami. Inilah yang dikatakan Tak cuba...tak tahu, Nak cuba...nak kena tahu, Bila nak cuba...setakat kita tahu, Cubalah...atasi cubaan. Cubalah.......
(Aziz Poniran,2010)
Monday, April 12, 2010
Perlu Ingat
Tiada peruntukan bagi pihak sekolah yang menjalankan program intergrasi pendidikan khas bermasalah pembelajaran menghalang program atau sebarang aktiviti selagi ianya memberi manfaat dalam proses pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar berkeperluan khas. Peruntukan kewangan yang disediakan oleh pihak Kementerian Pelajaran perlu digunapakai secara berhemah supaya keperluan pelajar berkeperluan khas dapat dipenuhi dengan sewajarnya supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan baik dan sempurna. Namun begitu pihak sekolah boleh bekerjasama dengan pihak pengurusan pendidikan khas di sekolah yang dikendalikan oleh Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas atau Penyelaras Pendidikan Khas dalam mengurus soal kewangan selagi ianya tidak menjejaskan program yang telah dirancang supaya dapat dilaksankan untuk pelajar berkeperluan khas.
Pengajaran yang direka khas bagi melengkapkan keperluan seseorang kanak-kanak yang luar biasa yang memerlukan bahan-bahan pangajaran khas, teknik pengajaran yang luar biasa dan kemudahan tertentu (Hallahan & Kauffman,1986).
Pengajaran yang direka khas bagi melengkapkan keperluan seseorang kanak-kanak yang luar biasa yang memerlukan bahan-bahan pangajaran khas, teknik pengajaran yang luar biasa dan kemudahan tertentu (Hallahan & Kauffman,1986).
Saturday, April 10, 2010
Hidup dan Cabaran
Tiada Cabaran Tiada Manis Kehidupan
Tiada Manis Kehidupan Tanpa Cabaran
Perjalanan Hidup Perlu Berpandu
Hidup Perlu Tabah
Kerana Dunia Sentiasa Berubah
Maka Ilmu Perlu Ditambah
Supaya Hidup Lebih Mudah
(Aziz Poniran, 2010)
Tiada Manis Kehidupan Tanpa Cabaran
Perjalanan Hidup Perlu Berpandu
Hidup Perlu Tabah
Kerana Dunia Sentiasa Berubah
Maka Ilmu Perlu Ditambah
Supaya Hidup Lebih Mudah
(Aziz Poniran, 2010)
Bukit Mentulang
Alauddin
Kau unggul
Dadamu
Penuh darah merah
Mengalir panas
Percikan keringat
Penanda santapan
Jiwa resah
Keinsafan
Bersama panji-panji leluruhan
Penghias tubuh
Bukit Mentulang
Pengorbanan pejuang-pejuang
Demi maruah
Agama
Bangsa
Tanah air
Anak-anakmu
Kian detik
Lahir
Beriringan titis air mata
Melangkah segak
Mengisi kemerdekaan
(Aziz Poniran,2010)
Puisi Sejarah Pagoh 500 tahun
Kau unggul
Dadamu
Penuh darah merah
Mengalir panas
Percikan keringat
Penanda santapan
Jiwa resah
Keinsafan
Bersama panji-panji leluruhan
Penghias tubuh
Bukit Mentulang
Pengorbanan pejuang-pejuang
Demi maruah
Agama
Bangsa
Tanah air
Anak-anakmu
Kian detik
Lahir
Beriringan titis air mata
Melangkah segak
Mengisi kemerdekaan
(Aziz Poniran,2010)
Puisi Sejarah Pagoh 500 tahun
Subscribe to:
Posts (Atom)