Friday, February 13, 2009

Spektrum Autistik Kekacauan: Mekanisme-mekanisme Bersebab dan Penemuan Lepas Atas Perhatian dan Emosi

Pengenalan

Artikel ini memberi gambaran keseluruhan penyelidikan mengenai autisme. Autisme sebahagian daripada satu spektrum berkaitan pembangunan kekacauan yang berbeza dalam kecelaruan. Mengemukakan alasan usaha bersepadu bertujuan untuk meningkatkan rawatan. Penyelidikan mengenai emosi menumpukan pada hipotesis, bertunjang kepada penemuan talidomida, yang mungkin ada satu asas secara fizikal atau anatomi ke atas kekurangan penuh perasaan dalam autisme.
Autisme adalah bentuk hujung kebanyakan satu spektrum berkaitan kekacauan (dikenali sebagai meresap kekacauan pembangunan; PDDs). Kekacauan ini adalah didefinisikan sebagai tingkahlaku dalam komunikasi dan sosialisasi dikenali sebagai ketegaran dalam kelakuan (APA, 1994). Mungkin yang lebih penting, terdapat suatu kegagalan yang ketara untuk terlibat dalam pergaulan, sama ada melalui cara menggunakan mata, wajah muka, gerak isyarat atau bahasa, adalah dirujuk kepada sosial atau kecerdasan praktikal (Sternberg & Grigorenko, 2000). Mereka mempunyai kesukaran membaca dan lain-lain, walaupun ada keinginan untuk hubungan sosial, mereka tidak mempunyai kepakaran sosial. Terdapat, kekurangan yang lebih umum pada setiap hari dalam penyelesaian masalah kemahiran-kemahiran.
Autisme berlaku dengan satu frekuensi 1-2 per 1,000 (eg., Bryson, Smith & Clark, 1988), walaupun kelaziman keseluruhan spektrum kekacauan autistik adalah sebahagian besarnya lebih tinggi. Anggaran-anggaran lepas menunjukkan bahawa 5-6 per 1,000 mempunyai sejenis autisme (termasuk kekacauan autistik, sindrom Asperger dan autisme luar biasa atau PDD NOS; Bryson, 1997; Chakrabarti & Fombonne, 2001; Gillberg & Wing, 1999). Anggaran ini adalah lebih tinggi daripada yang untuk down sindrom (1/1,000; Alberman, Mutton, Nicholson & Bowbrow, 1995), sindrom alkohol janin (0.5-2.0/1,000; Mei & Gossage, 2001) atau rapuh X (0.25-0.9/1,000 untuk lelaki dan 0.2-0.6/1,000 untuk perempuan; Webb, 1991), oleh itu meletakkan autisme sebagai paling kerap.
Kertas ini mempunyai dua tujuan utama iaitu pertama, untuk menggariskan kemajuan yang penting dalam pemahaman tentang neuropathological mekanisme-mekanisme berkaitan autisme, dan kedua, untuk menghuraikan penemuan lepas, perhatian dan emosi dalam autisme. Perbincangan menumpukan pada masalah minat atau memindahkan perhatian dalam ruang visual, tentang perhubungan antara visual ruang perhatian, peraturan emosi, dalam penyataan emosi dan menimbang implikasi penyelidikan untuk menyokong kanak-kanak dan dewasa dengan autisme.

Punca dan Mekanisme Neuropathological

Punca sebenar autisme sebahagian besar tidak dapat dikenali. Baru-baru ini, penemuan yang penting dibuat yang berkaitan secara ringkas oleh dua orang ahli oftalmologi, (Miller & Stromland, 1993; Stromland, Nordin, Miller, Akerstrom & Gillberg, 1994), satu perhubungan telah ditubuhkan antara pendedahan pranatal talidomida, satu keganjilan khas fizikal dan autisme: risiko bagi autisme adalah bertambah secara mendadak pada individu yang menyebabkan keganjilan telinga, kekurangan gerak mata dan paralisis muka lateral. Sesungguhnya, 33 peratus susunan keganjilan autisme, dihasilkan dari kerosakan neurologi untuk saraf-saraf tengkorak VI dan VII, adalah diagnosis bagi sindrom Moebius (Kumar, 1990). Corak fizik dan keganjilan neurologi, termasuk bertindih dengan sindrom Moebius, membabitkan satu penghinaan kepada pranatal batang otak (Rodier, Ingram, Tisdale, Nelson & Romano, 1996). iaitu, pembangunan autisme telah terganggu semasa peringkat awal perkembangan otak (ie., tempoh tiub saraf penutupan ).
Satu program inovatif penyelidikan dimulakan oleh Patricia Rodier (Rodier, 2000; Rodier et al., 1996). Di kalangan beberapa garis sokongan, satu bedah siasat seorang kanak-kanak dengan autisme suatu pengurangan yang dramatik dalam nombor neuron di rantau ini batang otak di mana tengkorak ketujuh (motor) membangun (yang secara kebetulan bersebelahan dengan deria neurons, gangguan yang mungkin menjadi asas luar biasa jawapan-jawapan deria dalam autisme). Pembangunan seekor binatang sebagai contoh autisme mengakibatkan penemuan selarian: seorang saudara berkurangan dalam jumlah motor neurons dijumpai berikutan pendedahan pranatal untuk sejenis ubat (valproate asid) sepanjang tempoh yang sama perkembangan pranatal terbabit dalam kes-kes talidomida.
Keterangan awal membabitkan pembangunan atau Hox gen-gen yang mengawal pembangunan batang otak dalam etiologi sekurang-kurangnya sesetengah kes dengan autisme (ie., itu daripada kejadian berganda tentang keluarga; Ingram, Stodgell, Hyman, Figlewicz, Weitkamp & Rodier, 2000). Hipotesis ujian adalah genetik atau alam sekitar (eg., toksin-toksin ibarat talidomida atau valproate asid) faktor-faktor risiko peningkatan untuk autisme, dan faktor-faktor atau gabungan daripadanya. Visual-Spatial Attention bercakap secara kasar, adalah dua bentuk perhatian iaitu tertumpu atau perhatian kekal, dikehendaki dalam mengiktiraf benda-benda atau corak-corak, visual ruang perhatian, atau keupayaan untuk perhatian bergerak ruang melalui visual. Penumpuan atau perhatian kekal telah diselidik dengan meluas, telah dikaitkan dalam defisit perhatian tak tertib (dengan atau tanpa hiperaktiviti; ADHD): kanak-kanak dengan ADHD mempunyai kesukaran penumpuan dan menahan perhatian, seperti yang dikehendaki. Dalam mengesan satu objek atau angka di kalangan beberapa orang lain (Campbell, 1973). Autisme adalah sebenarnya hebat untuk biasa mengawal dalam mengesan angka-angka (Shah & Frith, 1983; juga melihat O'Riordan, Plaisted, Driver & baron Cohen, 2001, untuk bukti atas pengesanan ciri). Penemuan-penemuan seumpamanya adalah konsisten dengan bukti perhatian terlalu tertumpu dalam autisme (Rincover & Ducharme, 1987), dan dengan laporan-laporan kebaikan menggunakan anekdot pengecaman pola (eg., kukuh kemahiran-kemahiran padan dan hiper kepekaan untuk gangguan-gangguan atau pertukaran dalam corak).
Perhatian Visual-spatial adalah satu bentuk lebih asas perhatian berbeza struktur-struktur saraf. Ia adalah ditakrifkan sebelum tiga operasi-keupayaan untuk melerai perhatian dari satu objek di satu lokasi, dan untuk berpindah dan terlibat semula perhatian di satu objek baru dalam satu penempatan lain. Bentuk perhatian ini adalah biasanya dalam 3-4 bulan dari umur (Johnson, Posner & Rothbart, 1991; Hud & Atkinson, 1993; McConnell & Bryson). Perhatian Visual-spatial adalah perhatian tertentu kerana peranannya bukan sahaja dalam perkembangan kognitif tetapi juga dalam peraturan emosional (Rothbart, Ziaie & O'Boyle, 1992). Mungkin cara kebanyakan kita berurusan dengan penuh perasaan menumpukan kepada peristiwa atau fikiran untuk melepaskan diri perhatian atau mengganggu diri kita dari sumber kerosakan.
Bagaimanapun, kita tidak mampu untuk membezakan sama ada masalah merupakan satu daripada pembebasan, menganjak, atau kedua-duanya. Secara ringkas, kanak-kanak duduk di hadapan tiga buah skrin komputer sambil berganding bahu. Sebaik sahaja diarahkan anak minat untuk satu pusat pengikatan rangsangan, sesaat rangsangan muncul dalam satu daripada dua skrin lateral, dan masa bermula, mata pergerakan untuk rangsangan lateral diukur. Manipulasi kritikal ialah sama ada, atas persembahan rangsangan lateral rangsangan pusat baki (memerlukan anak melepaskan anjakan) atau adalah dipusingkan sebelah kanan (memerlukan satu anjakan sahaja).
Dapatan utama dibanding dengan kanak-kanak biasa dan kanak-kanak Down Sindrom, kanak-kanak dengan autisme telah ketara kesukaran melepaskan diri dari perhatian (visual Landry & Bryson). Sekurang-kurangnya 20 peratus daripada cubaan mereka terkena satu daripada dua persaingan perangsang-perangsang untuk 8 saat seluruh tempoh percakapan ini menegaskan maksudnya kerosakan. Tambahan pula, kita mencari tiada perhubungan antara kesukaran melepaskan diri dan sama ada bukan kecerdasan lisan atau tahap penerimaan bahasa. Masalah kelihatan wujud kepada anak-anak dengan autisme termasuk faktor kecerdasan dan keadaan biasa.
Kanak-kanak dengan autisme mempunyai kesukaran melepaskan diri dan perhatian ruang yang berubah-ubah. Penemuan ini adalah konsisten dengan laporan-laporan penglihatan terowong, atau perhatian terlalu tertumpu dalam autisme (Rincover & Ducharme, 1987). Dapatan tambahan adalah semasa pengekodan data gerak mata daripada visual menugaskan arah minat (Landry, 1998) diperhatikan bahawa kanak-kanak dengan autisme adalah menampakkan sendiri regulatori kelakuan-kelakuan tipikal bayi-bayi. Rothbart et al. (1992), ini adalah dikategorikan kepada pendekatan dan pengelakan atau kesusahan kelakuan-kelakuan. Analisis data melihatkan satu perkaitan yang kukuh antara kesukaran melepaskan diri dan kehadiran kelakuan-kelakuan. Kanak-kanak dengan autisme membuktikan lebih banyak kelakuan-kelakuan kesusahan pernafasan, berlebihan menggerakkan bibir dan merenung pengelakan. Berbeza dengan kanak-kanak dengan down sindrom, yang tidak mempunyai kesukaran melepaskan diri, membuktikan lebih banyak mendapatkan kelakuan-kelakuan seperti senyum condong ke hadapan ke arah perangsang. Sokongan adalah suatu tuntutan yang melepaskan fungsi perhatian visual untuk mengawal emosional (Rothbart et al., 1992). Pengalaman langsung akan mencadangkan pada individu dengan autisme cabaran untuk memesongkan mereka daripada menumpukan aktiviti atau pemikiran di hadapan mereka

Emosi Muka

Kekurangan emosi muka adalah didokumenkan dalam autisme (eg., Snow, Hertzig & Shapiro, 1987; Yirmiya, Kasari, Sigman & Mundy, 1989). Ini telah dilihat sebagai sebahagian masalah komunikatif, dan biasanya dianggap berpunca daripada kerosakan dalam pembangunan mentalisme proses-proses seperti keupayaan yang menjejaskan konsep berkongsi, antara subjektiviti atau antara hubungan peribadi (Hobson, 1993). Manakala kita tidak mencabar kebenaran tafsiran seperti itu, kita boleh perhatikan bahawa mereka adalah deskriptif dan lebih suka penjelasan. Pertindihan antara sindrom Moebius dan autisme mencadangkan satu asas anatomi untuk perasaan kekurangan emosi muka dalam autisme. Sindrom Moebius adalah ditakrifkan oleh saraf kranium yang keenam dan ketujuh gangguan fungsi, kekurangan gerak mata dan paralisis lateral muka; kanak-kanak tidak mampu untuk senyum atau emosi muka yang lain dalam ekspresi, bila menghadap seseorang tidak mempunyai komunikatif.
Satu kajian menjalankan satu microanalysis otot muka pergerakan anak-anak muda dengan autisme (Czapinski & Bryson,). Kanak-kanak sibuk dalam permainan semi berstruktur, melalui penggunaan alat-alat permainan dan aktiviti-aktiviti, telah direka untuk mengoptimumkan penyataan perasaan yang positif. Sesi menyeluruh (lebih kurang 30 minit, berikutan suatu tempoh gerakan memanaskan badan) merakamkan, dan gerakan otot muka adalah berkod daripada videotapes menggunakan satu standard, kaedah Muka Maximally Discriminative Pergerakan Sistem kod; (Izard, 1979). Dalam sistem ini, gerakan otot individu daripada tiga kawasan muka (mulut, mata dan dahi) mengekodkan secara bebas, dan kod-kod menterjemahkan corak gerakan ke dalam emosi yang berbeza. Bagaimanapun, tumpuan dalam gerakan-gerakan otot mereka sendiri adalah mewakili emosi sahaja.
Penemuan mereplikasikan emosi adalah lebih awal (eg., Snow et al., 1987). Secara ringkas, berbanding dengan kanak-kanak dengan kekacauan bahasa kanak-kanak dengan autisme dinyatakan kurang emosi muka. Analisa otot terdapat penemuan utama. Dalam autisme terdapat dengan nyata sekali dikurangkan gerak dalam mulut dan mata (vs. dahi), walaupun ini berubah-ubah mengikut seseorang kanak-kanak autisme (Czapinski & Bryson, sedang dicetak). Kurang gerak dalam rantau mulut, lain-lain dalam rantau mata, dan lain-lain kawasan muka. Gerakan-gerakan adalah kurang kerap, lebih lemah dan tempoh lebih ringkas, memerhati sama dalam ada bahasa tak tertib. Kanak-kanak dengan autisme adalah terus dibezakan oleh satu bahagian penting gerakan-gerakan otot luar biasa didokumenkan dalam sistem Izard, oleh itu ianya menegaskan keunikan mereka.
Seorang kanak-kanak sebenarnya condong kepalanya ke belakang dengan tujuan melihat benda-benda yang diberikan kepadanya. Manakala pengkaji mengiktiraf yang penemuan pengkaji tidak tetap, mereka adalah konsisten dengan kemungkinan bahawa beberapa gangguan dalam laluan otot saraf menyumbang kepada emosi perasaan kekurangan memek muka dalam autisme. Pergerakan otot-otot muka juga membentuk gabungan tertentu gerakan otot diperlukan untuk ekspres emosi yang berbeza. Walaupun kekurangan emosi muka yang dapat dikenal pasti, analisis lebih jelas yang kanak-kanak dengan autisme juga positif, walaupun dalam cara tipikal tentang kanak-kanak lebih muda (ie., 12-month-olds). Kita juga menekankan yang ia adalah baik dan mencerminkan emosi yang nyata. Implikasi utama untuk anak-anak dengan autisme adalah kemungkinan kurang untuk melihat pengalaman lain-lain emosi muka. Secara kritis bahawa mereka tidak penuh perasaan dalam interaksi kita dengan mereka.

No comments:

Post a Comment